sexta-feira, 31 de janeiro de 2014

Calendário: Fevereiro 2014

O mês de Janeiro já está na final curta, pelo que cá vai um novo wallpaper de calendário para o novo mês: Fevereiro 2014.
Foi algo de iniciei como experiência o mês passado e penso que vale a pena manter...sempre é mais qualquer coisa diferente para partilhar...

O destaque deste mês vai para a ilha vizinha de Porto Santo e para um tráfego que pertence já à História da Aviação, com o B757 OH-AFK da extinta Air Finland efectuando um voo de Milão para a Livingston, com o esquema de pintura anterior àquele que utilizavam na altura em que fecharam portas....

Lambecas on final to 05

Like I mentioned before, the Dornier 228 now beeing used in the Madeira - Porto Santo - Madeira route is one of my favorite little planes so, it's allways a nice catch (and there are still many diferent spots to try on this one...)
CS-TGG over runway 05 treshold with a fantastic morning light,
arriving from the first flight to Porto Santo.


quinta-feira, 30 de janeiro de 2014

Going around...

This morning went to the airport to get the arrival of Aerovip's Dornier 228 from Porto Santo, Condor's B753 and a Gulfstream G-IV private bizjet

After the arrival of the Gulfstream, returned to Funchal but then decided to make a quick stop near "GELO" for some quick overview shots of landing TAP A320 CS-TNG....

The first approach of CS-TNG wasn't going exactly the right way....
A few moments after this shot, the crew decided to go-around for a second atempt...
They landed on the second atempt.

segunda-feira, 27 de janeiro de 2014

New Photo of the Week: Low Level Take-Off

Nothing was ringing my interest on a photo for this week so, had a look in last year pics and decided for this one: Medic36 returning to Porto Santo, after a Medevac from that island with a low level take-off

C-295 16707 returning to AM3, at Porto Santo

quarta-feira, 22 de janeiro de 2014

Placando...

Já tinha partilhado estas no Facebook, neste ou naquele grupo e/ou nos meus álbuns mas, como ainda não as tinha publicado por cá e sinceramente são daquelas que gosto bastante, apesar dos aviões parados, ou quase...(normalmente prefiro fotos de descolagens/aterragens...)



segunda-feira, 20 de janeiro de 2014

1000!!

1000
PT/EN

A330 CS-TOM descolando da 05 para Caracas (CCS)
A330 CS-TOM taking off from runway 05 to Caracas (CCS)

Esta publicação representa um número algo histórico, já que se trata da milésima publicação neste Blog....
São 1000 publicações com muita foto, umas melhores que outras, e com muito avião (e algum "stuff..." de vez em quando)
Foi um blog que começou apenas para ver como era...esteve parado durante algum tempo e depois arrancou definitivamente como forma de mostrar aos que por acaso cá vierem bater algumas das coisas que vou fazendo, especialmente no que toca ao plane spotting.
Tem servido igualmente um pouco como meu próprio diário pessoal, no que toca a esta actividade, já que sei perfeitamente que na sua maioria os visitantes querem é ver as fotos e pouco se interessam pelo "paleio", no entanto, pessoalmente gosto de cá vir de vez em quando e ao ler os textos mais antigos, recordar algo mais sobre aquele dia ou sobre aquele movimento...

Fica o meu obrigado a todos os que têm visitado e comentado este blog, espero que valha a pena continuarem a visitar e participar neste cantinho, com comentários, correcções, e/ou qualquer outra observação que traga mais valor ao que vou cá publicando.

English

1000 posts on my blog! It's quite a nice number (at least for me)...
Won't bother you killing 
Shakespeare language, like I do in so many other posts :)
Still, would like to thank all the visitors that like to follow my publications and my photos.
Hope you can find it worth keep visiting the blog, for another 1000 posts!
All the best!


E...no bom espírito da historieta que acompanha a foto...
Confesso que não era esta foto que pretendia ontem mas, ao sair de onde estava, liguei o rádio, precisamente na altura em que a torre dava a clearance for take-off ao TP149, para Caracas...
Apenas tive tempo de parar logo à frente, agarrar na máquina e correr para o topo da passagem aérea que fica na cabeceira da 23...resmungando pelo facto de ir ficar completamente em contra-luz...
Enfim...a coisa podia ter ficado bem pior e acabei gostando bastante do resultado deste conta-luz...
Não sendo inicialmente a foto que tinha em mente para a 1000ª entrada (inicialmente tinha pensado fazer uma mescla...) acabou por ser, na minha opinião, a foto ideal...

20 Anos de Alpha-Jet

A frota ALPHA-JET, atualmente operada pela Esquadra 103 “Caracóis”, comemora 20 anos ao serviço da Força Aérea Portuguesa.

Ao longo deste ano e para assinalar este marco histórico estão previstas várias atividades.
Poderão saber mais sobre isto na página de evento criada pela Força Aérea Portuguesa no Facebook, AQUI




sábado, 18 de janeiro de 2014

New Photo of the Week: Easyjet special Orange

Yesterday morning Easyjet finally decided to send us a special from London.
Yes...I'm wasting this joke...but it wasn't Mourinho...thank God...it was G-EZUI, the airline's Orange one, celebrating the 200th Airbus.

It's been here a few times but only got it once and the pics weren't that great...

Landing on runway 05 with Madeira mountains in the back.

At apron, almost ready to departure (almost........)

Easyjet's "electronic bag"?
 The wind was already a bit tricky (on the afternoon a few planes had to bee diverted) and despite the landing were beeing made in runway 05, the take-offs were in runway 23 (good for me...it sure gives a lot more interesting pics...)

See you next time...Thanks for the head's up on this one...

And...Easyjet...feel free to bring us any of the other special liveries that you still didn't bring to Madeira...

quinta-feira, 16 de janeiro de 2014

O Pérola da Sata


Já que na entrada anterior referi o CS-TKP, o A320 pérola da Sata, cá fica uma do mesmo dia...
É aproveitar enquanto anda por cá...
Parece ainda não haver qualquer confirmação oficial do destino deste aparelho mas, segundo consta, é já dado como certo que sairá da Madeira...

Este registo tem a particularidade de ter sido tirado de um sítio ali mesmo ao lado e que apesar de tudo nunca tinha utilizado para o spotting.
Dá a ideia de estarmos na placa, ao nível do avião....a experimentar mais vezes...

quarta-feira, 15 de janeiro de 2014

O Lambecas

Pois é , com 15 dias de voos por cá, já estava na altura de baptizarmos condignamente o avião da Aerovip que desde o início do ano faz os voos inter-ilhas.

Na altura em que este aparelho fazia as ligações Lisboa-Bragança era conhecido como "alheiras" mas, a coisa por cá soava meia deslocada, pelo que o pessoal tratou de sugerir uns quantos nomes mais adequados, numa escolha de fazer inveja à escolha da Bola de Ouro... :P

Acabou por ficar o jeitoso nome de "Lambecas", sugerido pelo Filipe :)

CS-TGG, Aka "Lambecas" após o primeiro voo da manhã, com o B738 PH-HSA da Transavia ao fundo, chegando de Amsterdão pela 05 
Curiosamente, o anterior aparelho da Sata que fazia estes voos nunca chegou a ser baptizado com qualquer nome "carinhoso"....era simplesmente conhecido pelo "Q200"...

De qualquer forma, para os que não conhecem, as Lambecas são uns conhecidos gelados de máquina vendidos num pequeno quiosque no centro de Vila Baleira (Porto Santo) e que são deliciosos, uma autêntica instituição Portossantense, que reúne, especialmente de verão, grandes filas à janela por onde são vendidos os gelados... :) ...e...se forem ao Porto Santo, não se esqueçam de provar as lambecas... (devia pedir umas lambecas a troco da publicidade...lol)

Aliás, se formos a ver bem, foram poucos os aviões baptizados carinhosamente por estas bandas...
Temos o "patinhas de cachorro", que é o ATP que faz os voos diários de carga entre Lisboa e a Madeira (conhecido como "bananas", pelos spotters continentais) e o mais recente avião da Sata era conhecido pelos spotters locais como TKP(orco), devido ao seu registo e à sua cor pérola manchado ou branco sujo...

Boas voos!


terça-feira, 14 de janeiro de 2014

TCS Expeditions: From Madeira to Ouagadougou

TCS Expeditions just started a new expedition, from Cape to Cape and its first stop was at Madeira (arriving from London), where they stayed for a couple of days to enjoy the beauties of our wonderful island.

Still hadn't made any pics of the Thomson B752 that's beeing used in the trip (G-OOBF) so, went to the aiport to make some pics of it (Thomson and TUI titles are gone and replaced by TC Expeditions titles and the star on the fin)

pushing back to runway 05 with light rain

Detail on the titles with a rainbow in the back

de(tail ) :)
Again with the rainbow in the back...

Take off from runway 05

off they went, to Burkina Faso...


segunda-feira, 13 de janeiro de 2014

Week Photo: Under the rainbow...

Today went to the airport to make some pics of TCS Expeditions/Thomson Airways B757 (G-OOBF) that's flying the Cape to Cape Expedition, wich had the first stop at Madeira. (More on that later)

The weather was quite unstable with preriods of sun and some "waves" of light shower rain.
Anyway that provided with some nice rainbows here and there that made some nice backgrounds...

TAP's A319 CS-TTB with a nice rainbow...
It would have been interesting to get the all half-circle rainbow but I didn't want any light poles in the pic...

TAP's CS-TTJ crossing the rainbow while landing on runway 05.
The gold pot should have been some where in the apron but i didn't see it ... :P


domingo, 12 de janeiro de 2014

Transavia ao final da tarde e da semana...

Na sexta-feira, como já referi, dei um salto ao aeroporto para apanhar a chegada do Do-228 da Aerovip e do A330 da TAP para Caracas (ver AQUI).
Acabei por não ficar tanto tempo como gostaria mas, ainda deu para registar a chegada do F-GZHV da Transavia que chegava (felizmente para mim) ou um pouco atrasado...

Na final para a 05, com uns reflexos engraçados...

Smoke on!

sábado, 11 de janeiro de 2014

Sata com Q200 à venda?

Parece que, após a saída do Q200 da Sata da linha inter-ilhas na Madeira, segundo a RDP Açores, a companhia considera a possibilidade de vender um dos 2 aparelhos do tipo que dispõe....
Ver AQUI


sexta-feira, 10 de janeiro de 2014

David e Golias...a primeira spotada do ano...

Dei hoje um salto rápido ao aeroporto para a primeira spotada do ano, aproveitando que tinha algum tempo e estava uma Meteo de Verão, com a chegada do Dornier 228 da Aerovip e a saída do A330 da TAP a ocorrerem com pouco intervalo.

Efectuando a rota Madeira - Porto Santo - Madeira desde o dia 1 de Janeiro, apenas tinha apanhado o Dornier 228 no dia da sua chegada à Madeira, no dia 30 de Dez.2013 (ver AQUI)
Chegada do CS-TGG da Aerovip, com um solzinho mesmo a jeito

David e Golias...com o primo do meio ali ao lado
(CS-TGG da Aerovip, CS-TOO, A330 da TAP e SP-ENI, B737 da Enter Air, que está ali desde o voo charter que efectuou a partir de Paris - Charles de Gaulle, na passada quinta-feira.)

Saída do CS-TOO no TP149 para CCS (Caracas)
Quis experimentar um spot diferente mas, a coisa não resultou assim tão bem...

quinta-feira, 9 de janeiro de 2014

Resgate ao Chiquita Rostock

Os meios da Força Aérea Portuguesa destacados no AM3 - Porto Santo (EH-101 e C-295) foram ontem activados para o resgate de um tripulante do navio Chiquita Rostock.

Foi uma missão de longa duração a longa distância do EH-101 da Esquadra 751 que, como habitual neste tipo de missão, contou com a colaboração do C-295 da Esquadra 502.
A missão iniciou-se pelas 14:40, efectuou o resgate ao navio a cerca de 556Km de distância, dirigindo-se depois ao aeroporto da Madeira, para evacuação do tripulante para o hospital, após o que regressou ao Porto Santo, num total de 5:40 h de voo...grande esticão...
Mais uma missão em prol da vida.
Fica o vídeo da missão, da autoria da Esquadra 751

quarta-feira, 8 de janeiro de 2014

Gear up...

D-AICN, A320 from Condor, taking off from Madeira's runway 23


terça-feira, 7 de janeiro de 2014

Best of 2013

The first highlight of the year was EC-LRT, an A320 from Orbest, making a Transavia flight, it was the first time we had Orbest around here. Check HERE

In February had the oportunity for a visit to Portuguese Air Force detachment of Squadron 751, which operates the EH-101 Merlin helicopter at AM3, at Porto Santo in order to make some pics for an article published by "Revista Cruzeiros" (Cruiseship Magazine) regarding the rescues made from cruiseships.
Check HERE

March's military highlight was the Portuguese Air Force C-130, operated by Squadron 501 with the special markings of the fleet's 70501 flight hours. Check HERE

In April we had at Madeira the first A320 with sharklets.
It was OE-LER from Niki (Air Berlin). Check HERE


April was also the month for getting Thomas Cook Belgium new logojet, advertising Gra-Canaria (A320 OO-TCI). Check HERE

In May, finally, after years of wait, Austrian brought its plane with the retro livery (OE-LBP).
On that day, also got, for the first time, a Small Planet.
Check HERE

Also in May, got for the first time Travel Service's special livery "Prague loves you". It was special on the double as they brought the logojet B737 in the morning and the other "Prague loves you" Airbus logojet in the afternoon. Check HERE
OK-TVX taking off from runway 23
On June, we had the first Embraer ERJ-190 from Air Europa around here. It was a very nice catch as I love the ERJ-190 look and that airline livery looks really nice.
Check HERE

The first day of summer brought us rain...and also a new TCW Logojet (Air Flair, on OO-TCJ)
Check HERE

July was the time for another special livery, by Travel Service.
OK-TVL carrying a Moravian Silesian Region livery. Check HERE


In July, also got, for the first time, Smartwings new colors, with look rather nice.
Check HERE
OK-TVW on final to runway 23
What better place to advertise Disney's new plane than in a plane itself? ;)
Luxair's LX-LGU looked nice with the movie stickers. More HERE

It was the first Luxair of the year for me and also the first time I got LX-LGU
In August, during the vacations managed to make my first pics of EMA's Kamov 32 (and an extra, with also some shots of INEM's Agusta A-109, operated by INAER). Fantastic!
Check more on that HERE

According to latest news, the Goverment already approved the shut down of EMA that operated these helicopters for the Goverment and God knows (?) what will happen to these helicopters (I said God because, I'm pretty sure that those guys in the Goverment don't....)
While out, on vacations, arrived what was, for many, the traffic of the year: Burkina Faso's Goverment B727 XT-BFA.
Fortunatelly it stayed for a few days at Madeira and I was back to the island in time to get its departure.
More on that HERE

Despite beeing on duty with SATA since May, September was the month I made the first inflight shots of SATA's latest plane, CS-TKP.
Check HERE
Unfortuantelly, looks like SATA is selling the plane.
Together with the retirement from the Madeira-Porto Santo-Madeira route, the airline should close its base here, despite maintaining the Q400 flights from Ponta Delgada - Madeira - Las Palmas - Madeira -Ponta Delgada (and Faro, in the summer)
October was the month when I got, for the first time, Aigle Azur's new colors.
It was with F-HBIB (was also the day I made my last Lufthansa pic's at Madeira, before their retirement from the Madeira flights...
Check HERE


Yet in October we had the beggining of SAS flights from Oslo.
It's been quite a few years since we had SAS around here and even then the last flights were made with A319, so it was great news to see the airline's B737 back to Madeira.
It was great news on the double, to get LN-RCY with Disney Planes special livery. Check HERE


Also in October finnally caught the first Easyjet with sharklets (G-EZWN). It wasn't an Easy catch with lots of delays and problems with the flight but, managed to get its departure from Madeira.
More on that HERE

October was the time for another expected premiere: Finnair brought, for the first time its A321 from Helsinki. It was also the first time we had an A321 with sharklets at Madeira and also the first time Finnair brought a plane with its most recent livery. 3 premiers in a row ;)
Check more on that HERE
OH-LZG departing back to Helsinki, from runway 05
Looks like Easyjet isn't very fond of sending its special liveries aircraft to Madeira, still, in October, we had, by surprise one of the A319 with UNICEF's special livery: G-EZIO:
Check more on that HERE


In November had the oportunity to get (finally) OO-TCH, from Thomas Cook Belgium with the ICE Watch special livery. Check HERE


By the end of the year, in December, 17th, we had another premiere, the new portuguese charter airline Windavia with Smartlynx A320 YL-LCL operated for White, which is the certified airline under which Windavia operates...
Plane and passengers were received with water canon salutes and flowers
Check more on that HERE


The last highlight of the year was provided by Aerovip.
As from January 2014, the flights between Madeira and Porto Santo are beeing carried through by Aerovip, replacing Sata and its Q200.
They're using a Dornier 228, one of my favorite litle passenger planes, which is back into Madeira after many years.
The plane beeing used arrived at Madeira on December, 30th.
Check HERE
CS-TGG first landing at Madeira with Aerovip colors.